Måste man återbetala felbetalning

Hej,

Jag fick brev hem från Trygg Hansa för cirka 1 månad sen där dom skriver att dom har gjort en felaktig utbetalning till mitt konto på 34.800& den 1/4-2016. Dom har även skickat med en faktura på beloppet som jag ska betala inom 10 dagar.

Jag har inte ens märkt att jag fått in pengarna på mitt konto. I samband med att detta skulle ha skett så köpte jag en bil bland annat

i april 2016 från mitt konto.

Har dom rätt att kräva tillbaka pengarna? Hur kommer det sig att dom kontaktar mig 1 år och 3 månader efter att utbetalningen gjordes?

Tacksam för snabbt svar!

Med vänlig hälsning, Sandra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om du behöver betala tillbaka en felutbetalning ett år och tre månader efter det att den utfärdats.

Svaret här är att det beror på. När man får en felutbetalning är huvudregeln att pengarna då ska återgå till dess rätte ägare. Detta är en rättsprincip som kallas condictio indebiti. Detta gäller under förutsättningen att du, när du fick in pengarna på ditt konto inte var i vad som kallas för ”god tro” om att det var dina pengar och att det sannolikt var en felbetalning.

Med ”god tro” menas att du inte anade att det här inte var dina pengar och att det var något du skulle få in på ditt konto eller i vart fall inte behövde misstro.

När det rör sig om små belopp är detta lättare då folk ofta har småtransaktioner utan att kolla så mycket. När beloppen istället är på summan det rör sig om här, nästan 35 000, är det svårt att argumentera att du inte anade att det var en felutbetalning. Om du då exempelvis ofta har transaktioner i den här storleksordningen är det lättare att hävda att du inte hade anledning att misstro detta, men annars har försäkringsbolaget rätt att återkräva beloppet. Detta gäller även fast det gått över ett år sedan inbetalningen gjordes.

Anser du att du var i god tro har du rätt att bestrida fakturan genom att förklara detta. Vill du ha hjälp av oss att bestrida detta kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare