Måste man ange att en gåva till bröstarvinge ska utgöra förskott på arv?

Jag har två barn som snart är vuxna. Jag antar att de kan tänkas behöva pengar till studier och/eller bostad och har möjlighet att hjälpa dem, men vill att det ska bli rättvist, så att dessa gåvor i så fall blir förskott på arv, speciellt om det skulle bli ojämt dem emellan. (De behöver ju inte nödvändigtvis pengar samtidigt, så tidvis blir det antagligen det.) Är nedanstående lista en lämplig form:

"Jag vill att följande gåvor ska räknas som förskott på arv

- Dotter A: 4000/mån jan 2015 - juni 2018

- Dotter B: 200.000 2016-12-15

- Dotter A: 50.000 2018-03-01"

Listan skulle då fyllas på undan för undan, men behöver ju upprättas efter första posten.

Undertecknar jag på varje rad, eller är alla rader jag skrivit del av underskriften?

Eller är detta helt onödigt eftersom det ändå räknas som förskott på arv i vilket fall som helst? Tanken var att det skulle bli mindre risk för bråk om vad var och en av dem fått, när det väl är dags.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt Ärvdabalken (ÄB) 6 kap. 1 § så räknas som huvudregel alla gåvor till bröstarvingar som förskott på arv. Vill givaren inte att det ska ses som förskott på arv måste det anges i gåvobrevet eller motsvarande alternativt framgå av omständigheterna i övrigt. Svaret på din sista fråga är alltså att ja, det är onödigt att poängtera att pengarna till dina barn ska utgöra förskott på arv. Skriver du inget om det räknas det som förskott, och räknas av från det barnets arv efter att du har avlidit.

Däremot finns det inget som hindrar att du skriver en sådan lista som i ditt exempel om du känner att det minskar risken för osämja och konflikter, men ur ett rent juridiskt perspektiv är listan onödig. Om du använder en sådan lista rekommenderar jag för alla eventualiteter att du undertecknar eller åtminstone signerar var händelse, då den utformning du ger exempel på öppnar för diskussion huruvida någon obehörig har "fyllt på den". Så länge transaktionerna sker via överföringar från bankkonto till bankkonto/motsvarande så kan dock en listad transaktion jämföras mot en verklig transaktion.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare