FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/12/2017

Måste målsäganden komma efter kallelse till rättegång?

Hej! Jag är målsägande till ett fall och har blivit kallad till rättegång. Men eftersom detta är snart 2år sen, vill jag avstå från att de ska bli rättegången. Vem vänder man till sig då? Om man inte vill delta. Går det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vid brott som faller under allmänt åtal är åklagaren skyldig att utreda brottet oavsett målsägandes inställning. Har man blivit kallad till en rättegång måste man komma dit, om man inte har s.k. laga förfall (32 kap. 6 § RB). Laga förfall är en "giltig ursäkt" och föreligger exempelvis vid sjukdom eller om man av annan anledning inte kan komma till rättegången (32 kap. 8 § RB).

Anledningen till att du blivit kallad är för att din närvaro kan vara av betydelse för att rätten ska kunna komma fram till ett beslut. Kommer man inte dit på utställd tid kan rättegången komma att ställas in och du och andra parter blir kallade vid ett senare tillfälle. Om man inte inställer sig i enlighet med en personlig kallelse kan rätten även döma ut ett förelagt vite. Storleken på vitet ska finnas angett i din kallelse. (45 kap. 15 § RB)

Det är alltså viktigt att du närvarar i enlighet med kallelsen. Du får ta med exempelvis en person som stöd vid rättegången. Vid vissa allvarligare brott har du som målsägande även rätt att till ett målsägandebiträde. Du även rätt till ersättning för exempelvis resan och förlorad arbetsinkomst.

Jag hoppas att jag har kunnat besvara din fråga. Lycka till.

Lawline RådgivareRådgivare