FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/02/2018

Måste makar vara folkbokförda på samma adress?

Hej! Jag och min man har precis gift oss, men vi är ej skrivna på samma adress och vill inte skriva oss på samma adress heller. Påverkar detta oss något? Vi väntar just nu vårat första barn som kommer födas i sommar. Måste vi det pga vi väntar barn? Ingen av oss ska söka om något bidrag förutom föräldrapenning & barnbidrag. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Angelica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken adress du och din make behöver vara skrivna på regleras i folkbokföringslagen. Om tanken är att din man ska bo tillsammans med dig och ert barn, samtidigt som han är folkbokförd på en annan adress gäller som huvudregel att han anses vara folkbokförd där han är "bosatt". Med "bosatt" menas den bostad som din man spenderar sin "dygnsvila" i. Dygnsvila i sin tur innebär att en person ska anses vara folkbokförd på den adress där hen sover och spenderar längst tid hos [7 § folkbokföringslag].

Faktorer att väga in i bedömningen om vart du och din make ska vara folkbokförda

För att bedöma vilken adress som ni ska vara folkbokförda på finns det ett flertal faktorer att ta hänsyn till som exempelvis vart familjen är bosatt, vart din make arbetar, vilken koppling din make har till respektive ort, vilken bostad han spenderas mest tid i, bostädernas storlek, vart han har majoriteten av sina ägodelar etc [7 § folkbokföringlag].

Vart familjen är bosatt är en viktig del i bedömningen, men inte absolut avgörande. Man brukar säga att en person ska anses vara bosatt hos sin familj om hen spenderar mer än en sjundedel av sin tid där. Annars ska hen anses bosatt på det andra stället om han har större anknytning dit och exempelvis har sitt arbete där. Som nämnt ovan ska också hänsyn tas till om din make har många ägodelar hos dig som exempelvis möbler, fordon, kläder. Hänsyn ska även tas till vem av er som har störst bostad och vilken som då anses vara mest lämplig för er familj.

Det bästa är att göra en helhetsbedömning av alla dessa faktorer och komma fram till hur mycket tid din make spenderar i din bostad. Om det är mindre än en sjundedel behöver han inte vara folkbokförd på din adress.

Ytterligare en möjlighet att vara folkbokförda på två olika adresser

Även om du nämnde att ni inte vill vara folkbokförda på samma adress vill jag ändå nämna möjligheten att vara bosatt på två orter samtidigt om han spenderar minst en sjundedel av sin tid i vardera bostad. Det är alltså möjligt för din make att anses som bosatt på båda orterna, men bara vara folkbokförd på en av dem. Vilken bostad som din make ska vara folkbokförd på avgörs som sagt av de olika faktorer som jag nämnde tidigare [vilken ort han har mest anknytning till, vart han arbetar, vart han har sina ägodelar, sin familj, vart han spenderar mest tid osv].

Er rätt till föräldrapenning och barnbidrag

Ert nyfödda barn ska vara folkbokfört på din adress om du är folkbokförd på den orten du bor på [6 § tredje stycket, folkbokföringslag].

Er rätt till föräldrapenning och barnbidrag regleras i socialförsäkringsbalken [SFB]. För att ha rätt till föräldrapenning och barnbidrag krävs enbart att en är bosatt eller arbetar i Sverige [4 kap. 3 § SFB]. Du som mamma har rätt till föräldrapenning tidigast 60 dagar innan barnets födsel [12 kap. 5 § SFB]. Tillsammans har du och din make rätt till 460 dagars föräldrapenning [12 kap. 15 § SFB].

Gällande barnbidraget har ni rätt till det som bosatta eller arbetande här i Sverige. Nu i mars kommer barnbidraget höjas från 1050 kr/mån per barn till 1250 kr/mån per barn! [15 kap. 3 § SFB]. Tillsammans kommer ni alltså få 1250 kr för ert barn f.r.om. den första mars.

Det krävs alltså inte att någon av er måste vara bosatt på ett visst ställe i Sverige för att ha rätt till föräldrapenning och barnbidrag.

Sammanfattning och min bedömning i frågan

Utefter den information ni givit till mig och utefter den information jag presenterat för er här, gör jag en bedömning att er rätt till föräldrapenning och barnbidrag inte påverkas av att ni skulle vara folkbokförda på olika adresser. Berörande om vilken adress ni ska vara folkbokförda på måste ni främst bedöma hur mycket tid din make spenderar hemma hos dig. Om det är mer än en sjundedel kan han folkbokföras där MEN om han har en större anknytning till sin nuvarande bostad och har fler av sina ägodelar där, arbetar där etc så kan han vara folkbokförd där. Möjligheten finns ju ändå som sagt att anses som bosatt på två adresser, men enbart folkbokförd på en adress.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör av dig om du undrar något mer! Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare