Måste ledighetsperioden i 12 § Semesterlagen vara sammanhängande?

Jag jobbar på ett företag utan kollektivavtal. En diskussion har uppstått gällande §12 i semesterlagen Lag (2009:1439) huruvida arbetstagaren har rätt att få den fyra veckors ledighetsperioden sammanhängande eller inte?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Bestämmelsen i Semesterlagen lyder ju såhär "Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti."

Ordet "ledighetsperiod" betyder i detta sammanhang "sammanhängande period", så det som gäller är alltså att arbetstagare skall få en fyra veckor lång semesterperiod om inget annat har avtalats. Så länge det inte står i anställningsavtalet att arbetsgivaren får lägga semestern hur som helst eller man på annat sätt har avtalat om detta, har alltså arbetstagaren rätt till en sammanhängande semesterperiod under sommaren.

Om du undrar något mer är det förstås bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare