Måste köparen av en bostadsrätt häva köpet om bostadsrättsföreningen nekar medlemskap?

Hej!

En köpare av en bostadsrätt nekas medlemskap i bostadsrättsföreningen enligt gällande praxis och lagar.

Vad ska köparen då göra? Har köparen möjlighet att häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du vad köparen ska göra när bostadsrättsföreningen nekar medlemskap.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Avtalet är ogiltigt. Köparen behöver inte häva köpet. Det köparen bör göra är att kräva tillbaka köpeskillingen.

Avtalet finns inte

Avtalet blir ogiltigt om köparen nekas medlemskap i bostadsrättsföreningen (6 kap. 5 § första stycket bostadsrättslagen).

Förenklat sett betyder detta att avtalet inte längre finns. Detta betyder bl.a. att köparen inte längre har någon rätt till bostadsrätten. Samtidigt har t.ex. säljaren ingen rätt att behålla köpeskillingen.

Köparen behöver alltså inte häva köpet. Avtalet finns inte.

Köparen bör alltså istället kräva tillbaka köpeskillingen. Säljaren har ju inte längre någon rätt till den.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med köp av bostadsrätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare