FrågaPROCESSRÄTTVittna26/10/2017

Måste jag vittna mot mitt barn?

Min son och min man blev osams under gräl för ett tag sedan. Resultatet är att sonen nu har blivit kallad till rättegång för olaga hot. Och min man, d.v.s. hans pappa är kallad av åklagaren som vittne /målsägande, trots att han sa till polisen att han inte ville driva det vidare. Det är åklagaren som kallat min man. Kan rätten tvinga min man att vittna mot sitt eget vuxna barn?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten är att man har en absolut skyldighet att vittna inför domstol efter kallelse. I brottsmål må emellertid en närstående till den tilltalade inte avlägga ed för att vittna, se 36 kap. 13 § rättegångsbalken. På grund av att regeln innehåller ordet "må", betyder det att den närstående är fri att välja om han eller hon vill vittna. Detta undantag från vittnesplikten beror på att det finns en konflikt mellan plikten att berätta sanningen och den naturliga viljan för det närstående vittnet att hjälpa den anhöriga. Det borde räcka med att din man kontaktar åklagaren och reder ut dessa frågetecken innan den förestående rättegången. Det är svårt att bevisa brottet olaga hot utan vittnesförhör under ed eller skriftliga bevis.

Hoppas du fick svara på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare