Måste jag sälja till honom?

Jag hade besök hemma av en man i ett annat sammanhang, han fick då syn på min grävmaskin och sade att han ville köpa den. Jag sade då att jag inte tänkt sälja den förens på våren och att jag då tänkt mig 150000:- för den. Han ville ha den inom någon månad egentligen men han sade att han ville köpa den och vi kom överens om att jag skulle ringa honom när jag började bli färdig med mina arbeten. Nu blev det dags för försäljning och jag hade inte hans nr kvar och jag upptäckte att jag kan sälja den för betydligt mer. 172000:- Jag lade ut den på blocket. Jag har fått mängder av respons på annonsen och kan lätt sälja den för 172000:- I går hörde mannen av sig, han hade sett annonsen och skrev att han räknar med att jag säljer den till honom för 150000:-

Måste jag sälja till honom?

Sedan vi pratade har jag servat maskinen, bytt batteri, bytt till led-lampor och klädsel i hytten.

När vi först kom överens om 150000:- hade ja inte ens bestämt mig 100% för att sälja.

Sedan dess har jag servat maskinen, bytt batteri, bytt till led-lampor och klädsel i hytten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om avtal finns i avtalslagen (AvtL).

En bindande överenskommelse har kommit till stånd när ett anbud har accepterats (1 § AvtL). En accept på ett anbud är bindande på så sätt att det är oåterkalleligt. Observera att huruvida du är bunden beror på överenskommelsens lydelse. Om du gjorde det klart att du inte var helt säker på att sälja och att du skulle höra av dig i framtiden om ett eventuellt köp, är du inte bunden. Om ni däremot kom överens om att du skulle sälja den till honom, och för 150 000 kr, är du bunden av den överensommelsen. Du måste därför fullborda avtalet och sälja grävmaskinen till honom samt till det pris som ni ursprungligen kom överens om.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare