Måste jag fortfarande betala halva hyran efter att ha blivit utslängd från lägenheten?

Hej!

Jag undrar kort och gott om det är lagligt att man blir utslängd av en person man haft en gemensam bostad med och att denne sedan begär att man ska betala hälften av hyran i tre månader efter att detta skett?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska utveckla mitt svar går det bra att antingen publicera en kommentar eller mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Först och främst beklagar jag den situation du hamnat i. Det låter onekligen som konstiga omständigheter.

Rent formellt är man, förstås, skyldig att betala hyra om man står på ett hyreskontrakt. Under förutsättning att både du och din tidigare sambo har tecknat avtal med hyresvärden är du således betalningsskyldig under uppsägningstiden. Om du däremot inte står på kontraktet finns ingen betalningsskyldighet överhuvudtaget, åtminstone inte gentemot hyresvärden. En annan sak är att man internt kan avtala om en viss fördelning av hyreskostnaden.

I ett läge där du blivit utslängd och inte längre har tillgång till bostaden, och din exsambo väljer att betala hyran själv, betvivlar jag dock starkt att din exsambo har några rättsliga möjligheter att kräva in hälften av hyran från dig. Det skulle minst sagt vara orimligt att stämma en person på ett belopp och sedan, när det väl blir förhandling, förklara att man visserligen sparkat ut personen på gatan men fortfarande vill att vederbörande ska finansiera hälften av bostadens löpande kostnader. En sådan domstolstalan bedömer jag som helt meningslös.

Min rekommendation är således att du ska sitta still i båten och invänta dig exsambos eventuella motdrag. Om hen, vilket som sagt ter sig väldigt korkat, väljer att vidta juridiska åtgärder kan du stämma av saken på nytt med en jurist (förslagsvis någon av mina duktiga och färdigutbildade kollegor på Lawline).

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare