Måste jag betala pengarna tillbaka?

Jag fick in en betalning på mitt konto som jag tror att någon har betalat ut fel. Måste jag betala pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga handlar om en felaktig utbetalning/misstagsbetalning. Du undrar ifall du behöver betala tillbaka den summa pengar som du har fått på ditt konto.

Du har ingen skyldighet enligt lag att höra av dig till din bank eller personen som har skickat pengarna till dig och säga att du har fått en felaktig betalning. Men huvudregeln är att den som gör en felaktig utbetalning också har rätt att kräva betalningen tillbaka. Det finns dock ett undantag. Undantagen innebär att betalningen inte kan krävas tillbaka. Undantaget gäller bara i vissa fall.

För att undantagen ska gälla så krävs det att betalningen från betalarens sida framstår som en disposition dvs. att utbetalaren är medveten att han gör detta, han vet att han betalar ut pengarna till dig och att det sker inte pga. misstag.

Det krävs också från mottagarens sida att denne är i god tro. Dvs. att mottagaren har inrättat sig eller förväntat sig en betalning från utbetalaren och att mottagaren också har använt (konsumerat) pengarna på något sätt efter betalningen. Om mottagaren sparar pengarna så anses de inte konsumerade.

Mottagaren är inte i god tro så fort denne börjar undra varifrån dessa pengar kommer ifrån. Undantaget gäller i så fall inte och det betyder att utbetalaren kan kräva tillbaka pengarna.

Eftersom du har upptäckt en oväntad betalning och skriver att du tror att betalningen har skett pga. ett misstag så är du inte i god tro och måste därför betala pengarna tillbaka ifall utbetalaren kräver det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare