Måste jag ange skäl vid uppsägning av en inneboende?

Hej!

Jag har en ung man (23 år) boende hos mig på kontrakt som har 1 månads uppsägning. Han har nu bott hos mig i 3 månader. Till en början tyckte jag att allt flöt på och att det kändes trevligt men med tiden blir jag mer och mer obekväm. Vi delar badrum och kök och hall. Han har tillgång även till mitt vardagsrum men det har aldrig nyttjats. Dessutom använder han köket mer än mig då det lagas mat i mängd. Mitt kök blir då som en bastu för han håller köksdörren stängd.

Jag har katt och det var han medveten om före kontraktsskrivandet och ansåg då att det var inga problem. Det är en innekatt och varje gång som hon går på sin toa i badrummet så ber han mig göra rent snabbt för luktens skull. Katthåren blir också mer och mer ett problem för honom. Han torkar av fötterna varenda gång han går in sitt rum väldigt noga. Han har till och med föreslagit halvt på skämt/allvar att jag kunde väl ha kattlådan på balkongen...

Nu känner jag att jag klarar inte av detta mer och vill säga upp honom utan att behöva berätta allt jag tycker. Är det i min fulla rätt eller har han rätten på sin sida och kan bestrida uppsägningen?

Han kan ju inte bo hos mig om han har problem med katten. För mig är det så uppenbart att det är så.

På kontraktet står också att han ska ta del av städningen för de gemensamma ytorna vilket inte har skett mer än någon enstaka gång. När jag för det på tal så säger han att han har inte tid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du har en följdfråga eller dylikt är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Oavsett om tillämplig lag är lagen om uthyrning av egen bostad eller 12 kap. jordabalken (vanligtvis kallad "hyreslagen") gäller tre månaders uppsägningstid för hyresgästen. Att så är fallet framgår av 3 § i lagen om uthyrning av egen bostad och 5 § hyreslagen. Då det rör sig om tvingande bestämmelser är det inte möjligt att, med bindande verkan, i hyresavtalet komma överens om kortare uppsägningstider. Hyresvärden är dock inte skyldig att ange något skäl till uppsägningen, då en inneboende hyresgäst i båda fallen saknar besittningsskydd.

Konsekvensen för din del är att den besvärliga ynglingen har laglig rätt att bo kvar ytterligare tre månader. Vid uppsägning idag är han således skyldig att flytta ut senast den 28 februari. Dock kan det ju hända att han inte kommer på tanken att protestera om du säger upp honom med en månads varsel, så det kan vara värt att testa i första skedet. Förhoppningsvis går han dig till mötes.

Om han däremot invänder med han att den avtalade uppsägningstiden strider mot lagen/lagarna rekommenderar jag alltjämt att du inte börjar bråka om saken. Det går helt enkelt inte att "tvinga ut" honom tidigare med mindre än att din han gjort någonting helt oacceptabelt (som då kan utgöra grund för s.k. "förverkande" av hyresavtalet). Skulle det inträffa är du välkommen att ställa ytterligare en fråga, eller kontakta mig på adressen ovan.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare