Måste hyresgästen vara ute tre månader efter uppsägning eller har en till månadsskiftet på sig?

Min dotter hyr en lägenhet i andra hand i Stockholm, och 3 månaders uppsägning gäller (det är inskrivet i vårt kontrakt) Ägaren sade upp kontraktet den 24/2 och hävdar att dottern måste vara ute den 24/5, är det inte hela månader som gäller? Så att de åtminstone har till 31/5 på sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om uthyrning av bostäder finns i Jordabalken (JB) 12 kap. Vad jag förstår är din dotters hyresavtal ingånget för att gälla på obestämd tid (tillsvidare) med en ömsesidig uppsägningstid på tre månader.

Som huvudregel gäller att uppsägningstiden för hyresbostäder räknas i hela kalendermånader, om inget annat har avtalats om. Eftersom inget annat tycks framgå i din dotters hyresavtal ska det upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Eftersom din dotter sa upp avtalet den 24/2, så upphör det alltså att gälla den 31/5 och hon har till dess på sig. (JB 12 kap. 4 § första stycket)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare