Måste fastighetsägaren sälja till den med högsta budet i en budgivning.

Hej ! jag har har varit med en budgivning av en fastighet som skulle säljas av kommunen.jag gav det högsta budet ( 350 000 kr) och kommunen uppmanade att komma till de och skriva kontraktet .jag sa att jag kan vid 16.00 p.g.a arbete . en timme senare fick jag besked att p.g.a klockslaget inte passade de så har de bestämmt sig att skriva kontrakt med näst högst budgivare ( 305 000) får de verkligen göra så .jag fick ett mail några dagar innan med innebörd att går efter det högsta budet . kontraktet har skrivits igår . min fråga är om jag får överklaga beslutet och be om upphävandet av den ingångna kontraktet med det andra spekulaten MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad gäller budgivning vid försäljning av fastighet finns det inga regler i lag för hur budgivningen ska gå till, och varken köpare eller säljare är bunden förrän ett skriftligt köpeavtal upprättats enligt formkraven i Jordabalken 4 kap. 1 §.

Oftast brukar den som säljer ha uttalat att han förbehåller sig "fri prövningsrätt" av buden. Det innebär att säljaren inte behöver sälja till högstbjudande. En säljare bestämmer alltid själv till vem han vill sälja och till vilket pris.

Det bud som kommunen accepterade var heller inte långt under ditt så det kan troligen inte anses att kommunen sålt till underpris och på så sätt gynnat en enskild näringsidkare (något som skulle kunna strida mot både kommunallagens förbud mot stöd till enskild näringsidkare (se 2 kap. 8 §) likväl som det skulle kunna strida mot EU:s statsstödsregler.)

Så jag beklagar att du blev "snuvad" på fastigheten mitt framför ögonen, men det finns tyvärr ingenting rent juridiskt du  kan göra.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare