Måste en sambo ha ny adress för att bodelning ska kunna ske?

Hej,

Jag har hört att en bodelning är giltig bara om den ena parten har flyttat till en NY adress. Det kan väl inte stämma?

Såhär står det på följande site: http://husjuristen.com/html/info/bodelning.html

Det är ett krav för en bodelning enligt sambolagen att ena sambon skaffat en ny adress som även anmälts hos skattemyndigheten.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler om bodelning mellan sambor finns i Sambolagen, du hittar den här. Enligt 8 § ska bodelning ske på begäran av en av parterna då samboförhållandet upphör. Enligt 2 § upphör ett samboförhållande då samborna flyttar isär eller om någon av dem avlider.

Att båda samborna bor kvar i den gemensamma bostaden innebär att samboförhållandet inte är avslutat i lagens mening. Precis som länken ovan skriver krävs därför att en av samborna har flyttat från den gemensamma bostaden för att en regelrätt bodelning inom Sambolagen ska ske.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare