Måste en förening sälja en fastighet till högst bjudande?

Måste en förening, ideeĺl eller annan sälja en fastighet de äger till högsbjudande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En ekonomisk förening är en förening som har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att bedriva ekonomisk verksamhet enligt 1 kap 1§ Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar vilket gör att om en sådan förening ska sälja en fastighet ska denna säljas till högst bjudande.

En ideell förening är en förening som antingen bedriver ekonomisk verksamhet (ex. idrottsförening) eller har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen (ex. fackförening). En ideell förening som har till syfte att främja medlemmarnas ekonomiska intressen får alltså inte göra detta genom att bedriva ekonomisk verksamhet. En förening som bedriver ekonomisk verksamhet måste därmed ha ett ideellt ändamål för att betraktas som en ideell förening. Som ideellt ändamål får generellt anses vara varje syfte som inte främjar medlemmarnas ekonomiska intressen. En ideell förening som bedriver ekonomisk verksamhet får alltså inte sälja en fastighet till högst bjudande i syfte att medlemmarna ska tjäna pengar. Däremot får en ideell förening som bedriver ekonomisk verksamhet sälja en fastighet till högst bjudande för att gynna det ideella ändamålet. Det man även ska beakta är att föreningar ska följa sina stadgar.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare