FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/09/2017

Måste bodelning ske vid ena makens bortgång?

Hej

Min pappa har gått bort, han var gift med en kvinna som inte är min mamma. Det finns ett testamente som säger att hon ska ärva all hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Jag har yrkat jämkning av testamentet för att få ut min laglott.

på Bouppteckningen frågade juristen om hon vill göra en Bodelning. Jag trodde att en Bodelning alltid görs vid dödsfall. Har min pappa in rätt till giftorättsgods trots att han är död?

Jag trodde att Boets alla tillgångar och skulder lades ihop och det som blir kvar delas på hälften, stämmer detta? eller är det så att Hon behåller sina tilgångar (halva huset, fonder besparingar som står i hennes namn) och han viseversa?

De står båda på fastigheten men pappa står på lånet eftersom han alltid gjort det? Måste hon vara med och dela på den skulden eller den dras bara från hans tillgångar?

snälla förklara så jag förstår

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svaren på dina frågor finns i äktenskapsbalken, du hittar den här.

Bodelning görs inte alltid

Bodelning ska göras när ett äktenskap upplöses, vilket det gör när den ena maken avlider. Bodelning behöver dock inte ske om all egendom makarna har är enskild och den efterlevande maken inte begär att få överta bostad eller bohag. Finns det exempelvis ett äktenskapsförord som säger att all deras egendom är respektive makes enskilda, är det alltså inget måste med en bodelning. Det är dock inget som hindrar att en bodelning trots det sker. Vidare kan den efterlevande maken begära att vardera maken behåller sitt giftorättsgods, dvs att det i praktiken inte görs någon delning. (1 kap 5 §, 9 kap 1 § och 12 kap 2 § äktenskapsbalken)

Får räkna av de skulder man själv står på

Precis som du skriver ska man vid en bodelning ta vardera makes giftorättsgods, dra av eventuella skulder och sedan lägga ihop de två summorna. Anledningen till att skulderna ska räknas av är för att vardera maken ska kunna få behålla tillräckligt med pengar för att kunna betala av sina lån. De skulder som ska räknas av är därför de lån man själv står på, dvs de man är betalningsansvarig för. Har man gemensamma lån får makarna dra av sin respektive del av lånet. (10 kap 1 § och 11 kap 2 § äktenskapsbalken)

Sammanfattning

Det finns alltså möjlighet för din pappas fru att komma undan en delning av giftorättsgodset. I sådant fall behåller de sitt respektive giftorättsgods. Din pappas egendom blir hans kvarlåtenskap. Skulle det däremot ske en bodelning ska skulder räknas av vardera makes giftorättsgods innan egendomen läggs samman och delas lika. Lånet på fastigheten ska bara dras av från din pappas tillgångar, eftersom det är han som står på det.

Hoppas du har fått svar på din fråga och att du känner att det blivit någorlunda klarare kring vad som gäller. Är det något som fortfarande är oklart får du gärna återkomma i kommentarsfältet här nedan. Skulle du behöva mer kvalificerad hjälp och råd är du varmt välkommen att ta kontakt med Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare