Måste bodelning genomföras om en sambo flyttar till äldreboende?

Om två äldre sammanboende personer "separerar" pga att mannen flyttar till ett äldreboende (och blir folkbokförd där), ska det då göras en bodelning? De har en bostadsrätt som införskaffats gemensamt men kvinnan står som ägare. Tanken är att även kvinnan ska flytta till samma äldreboende som mannen men det kan dröja. Vad händer om det går över ett år innan lägenheten säljs? Förlorar mannen då sin del av samboegendomen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om ett samboförhållandes upphörande regleras i 2 § sambolagen. Situationerna är om någon av samborna ingår äktenskap, flyttar isär, någon av samborna avlider eller om en sambo begär bodelning.

För att ta reda på vad som menas med att samborna flyttar isär får man gå till andra källor än lagtexten, till exempel förarbeten och vägledande domstolsavgöranden. Enligt förarbeten (prop. 2002/03:80 s 46) till sambolagen är det viktiga parternas avsikt med att flytta isär. Som exempel nämns att ena parten vistas på sjukhus eller annan vårdinrättning. Samboförhållandet får i en sådan situation i princip anses bestå såvida parterna inte avsett något annat.

Det verkar på din fråga som att de båda samborna inte haft för avsikt att avsluta samboendet, trots att mannen folkbokförs på den nya adressen. De bör sålunda inte vara tvungna att genomföra en bodelning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare