Måste alla arvingar godkänns arvskiftet?

Hej!

Min moster avled 2017. Hon hade aldrig varit gift. Det fanns ett testamente där vi är sex syskonbarn som ska ärva och två blir utan arv. Den ena av mina kusiner ville inte godkänna testamentet så det krävdes delgivningsmän för att få tag i honom men till sist blev det gjort. Bouppteckningen är gjord och testamentet är godkänt av alla men nu väntar vi på arvskiftet. Firman som är anlitad för att göra boppteckning och arvsskifte är sjuk och svår att få tag på så allt drar ut på tiden och allt står stilla. Det jag undrar över nu är om handlingen med arvsskiftet när den väl kommer ska undertecknas och godkännas av alla inklusive de två kusiner som inte fick något arv eller vad krävs för att få ett avslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvskifteshandlingen ska godkännas av alla arvingarna

Arvskifteshandlingen redogör vem som ska få vad av arvet. Handlingen ska vara skriftlig och måste godkännas genom underskrift av alla dödsbodelägare. Det innebär alltså att bara ni 6 syskonbarn som ska få ärva måste godkänna handlingen. De två kusinerna som blir utan arv måste inte godkänna handlingen.

När ni sex syskonbarn som ska ärva har undertecknat arvskifteshandlingen kan slutligen arvet fördelas mellan er.

Om ni inte kan komma överens om arvskiftet

Om ni inte kan komma överens om hur arvet ska fördelas, kan ni ta hjälp av en skiftesman. Skiftesmannen ska i första hand försöka få till stånd en frivillig överenskommelse. Om ni inte kan enas så verkställer skiftesmannen ett tvångsskifte. Det innebär att skiftesmannen själv upprättar en "rättvis" handling över arvskiftet som skiftesmannen skriver under och som därmed blir gällande. Om någon av er är missnöjd med tvångsskiftet, så behöver den personen väcka talan i Tingsrätten mot de övriga arvingarna.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med allt!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare