Måste äktenskapsförordet ha viss form?

Hej

jag skulle behöva ha hjälp med att skriva ett äktenskapsförord gällande min lägenhet. Den vill jag ha som enskild egendom när jag nu planerar att gifta mig med en kvinna. Går det att köpa en mall som jag själv kan fylla I eller behöver äktenskapsförordet vara formulerat på ett speciellt sätt beroende på vad det avhandlar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt samt undertecknat av båda blivande makar (7 kap 3 § 2 st äktenskapsbalken). Det krävs dessutom att äktenskapsförordet registreras hos Skatteverket (7 kap 3 § 3 st äktb).

Utöver skriftlighet och registrering så finns inga särskilda formkrav för ett äktenskapsförord och det går därmed bra att du själv köper en färdig mall och fyller i den. Det är dock viktigt att du är noggrann med vad du vill ska vara enskild egendom, om det bara är lägenheten eller även eventuell avkastning.

Om du vill ha mer hjälp kan du boka en tid med en jurist på Lawline juristbyrå. De kan sedan hjälpa dig med att få äktenskapsförordet rätt. HÄR kan du boka en tid.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lisa NaudotRådgivare