FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/12/2013

Marknads- eller bruksvärde vid värdering av bohag vid bodelning?

Hej! Om man i ett samboförhållande bestämmer sig för att separera och ska dela upp bohaget, utgår man då från "inköpspris" på allt eller ska man räkna ut vad saken är värd nu? T.ex. en soffa, ska vi räkna den på inköpspris, dvs. 8 000 kr eller ska vi beräkna vad den skulle vara värd idag? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man vid bodelning ska beräkna tillgångar av olika slag utgår man som huvudregel från marknadsvärdet. Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar detta utan det följer av rättspraxis. När det gäller bohag som båda makarna behöver kan dock i vissa fall bruksvärdet vara mer lämpligt att använda sig av.

Detta gör man därför att bruksvärdet normalt sett överstiger marknadsvärdet. Om ena maken/sambon behåller allt bohag kan den andre maken bli tvungen att köpa allt nytt vilket kompenseras genom att värdet på bohaget tas upp till ett högre värde än marknadsvärdet.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare