FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/10/2017

Man kan samäga aktier i kupongbolag

Hej,

Är det möjligt att samäga aktier i ett kupongbolag, dvs. att två personer står registrerade i aktieboken, eller är det enbart en person som kan stå registrerad som aktieägare i bolagets aktiebok?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller när det kommer till aktiebolag finner man i Aktiebolagslagen (ABL). Givetvis kan man samäga aktier! När aktier ägs av flera personer i ett kupongbolag ska alla aktieägarna stå med i aktieboken enligt ABL 5 kap. 5 §. Aktieägarnas namn, personnummer och postadress ska med i aktieboken, samt lite annat- som du finner i paragrafen länkad ovan.

En viktig paragraf att titta på när man samäger aktier är ABL 4 kap 42 §- den innebär att ni måste utse en företrädare som får föra talan som ni får genom aktierna, detta kan vara en av er ägare. Ni kan inte alla representera aktierna, detta på grund av något som heter odelbarhetsprincipen.

Lycka till!

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare