FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/08/2017

Man kan bli tvungen att betala retroaktivt underhåll för upp till tre år

När den sjuttonåring sonen valde att bo heltid hos sin far ville modern komma överens om kostnaderna, men fadern tyckte inte det var nödvändigt och avböjde. Fadern har efter separationen haft mycket svårt att kommunicera med modern, vägrade länge att ha kontakt med henne

Nu kräver fadern underhåll retroaktivt för ett år. Kan han göra det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I föräldrabalken anges att underhåll kan fastställas för upp till tre år tillbaka (se 7 kap. 8 §). Det är alltså möjligt för pappan att kräva underhåll retroaktivt för ett år. Däremot har högsta domstolen i ett rättsfall sagt att "Utgångspunkten bör vara att ett yrkande om sådant bidrag skall bifallas i den mån det svarar mot barnets behov och inte skulle bli oskäligt betungande för den underhållsskyldige" (se NJA 1991 s. 503).

Om en domstol skulle bevilja retroaktivt underhåll beror alltså på sonens behov av detta och hur mammans ekonomiska situation, att pappan tidigare avböjt och sagt att det inte är nödvändigt skulle kunna tala för att det inte fanns behov av underhåll, men det är möjligt att mamman blir tvungen att betala retroaktivt underhåll.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare