FrågaPROCESSRÄTTVittna09/09/2014

Målsägandes rätt att tiga under rättegång

Hej! Jag har blivit kallad rättegång. det är allmänt åtal, mot min bror för misshandel. och jag undrar om jag som målsägare har rätt att tiga under rättegången?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring rättegångsprocessen finns i Rättegångsbalken(RB), den hittar du https://lagen.nu/1942:740. Vad som krävs för att ett misshandelsbrott ska föreligga regleras i Brottsbalken 3:5(BrB), den hittar du https://lagen.nu/1962:700#K3.

Misshandelsbrott faller under allmänt åtal vilket betyder att åklagaren har en absolut skyldighet att utreda och väcka åtal om förutsättningarna finns(RB 20:2,3, 6). Det är åklagaren som ska utreda om tillräckliga skäl finns för att väcka åtal(RB 23:2).

Under huvudförhandlingen i domstol så kan du inte kallas som vittne eftersom du är målsägande, du kan därför inte avkrävas varken att avlägga ed eller att svara på frågor(RB 36:1, 21). Du får höras i ett förhör men du har ingen skyldighet att svara(RB 37:1, 36:17). Dock kan information som du lämnat i tidigare förhör med åklagaren eller polisen läggas fram inför rätten om du väljer att tiga(RB 37:3 och 36:16 stycke 2).

Det är sedan upp till rätten att ta ställning till om det är bevisat "bortom rimligt tvivel" att din bror gjort sig skyldig till misshandeln. Rätten är fri att värdera bevisen, så kallad fri bevisföring, oberoende av din medverkan(RB 35;1,4).

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!

Cornelia GöranssonRådgivare