FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/03/2015

Måls avgörande i den tilltalades frånvaro

Om man förlorar i en tredskodom, vad får man för straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

En tredskodom kan endast meddelas i ett dispositivt tvistemål (avseende en fråga varom förlikning är tillåten) och innebär då i regel att målet avgörs i enlighet med den närvarande partens yrkande (se 44 kap. 2 § rättegångsbalken). Något straff kan således inte utdömas genom en tredskodom och det är ej heller möjligt att utan vetskap om vad som yrkats ens spekulera i vilket domslut som kan komma att följa.

Vad beträffar brottmål (vilket det här tycks vara frågan om) finns vissa möjligheter att fälla ett avgörande i den tilltalades frånvaro, men det går naturligtvis inte att uttala sig om berörda reglers tillämplighet utan er ingående information om det specifika fallet, varför frågan här måste lämnas därhän.

Inalles gäller således att ett straff kan utdömas i den tilltalades frånvaro, men att detta inte sker genom en tredskodom, samt att påföljden inte beror därav utan varierar beroende på vilket brott som begåtts och en rad andra omständigheter.

Önskas vidare hjälp i ärendet är du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn: 08-533 300 04) eller e-post: info@lawline.se.

Rättegångsbalken finner du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare