Mall för samägandeavtal?

En vän har tillsammans med en kompis köpt en lastbil, som nu är skriven på kompisen. Har ni någon mall för att skriva ett samägandeavtal, så att min vän inte mister lastbilen om det skulle hända kompisen något?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller dessa typer av frågor är det samäganderättslagen som är den tillämpliga lagen. Lagen är i princip helt dispositiv, vilket innebär att din vän och dennes kompis är fria att genom avtal reglera frågor rörande den samägda lastbilen. Hur avtalet ska vara utformat finns inte heller några särskilda regler om. För att det ska bli så uttömmande och specifikt som möjligt kan det dock vara bra att ha med samägarnas namn och personnummer, registreringsnummer på lastbilen, ägarnas andel och insats. Dessutom brukar det vara bra att låta ett eller flera vittnen bevittna avtalet. Detta för att förebygga eventuella tvister. Det finns många bra mallar att tillgå på internet, men jag kan tyvärr inte erbjuda dig någon på vår gratistjänst. Vill du vara säker på att allt går rätt till rekommenderar jag dig att kontakta en jurist.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare