FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/07/2013

Mäklarens objektsbeskrivning

Tittat på hus där säljaren anlitat Hemverket som mäklare. Det står i objektsbeskrivningen att det är ett helkaklat badrum, men när jag tittade på huset visade det sig att det var så kallad våtrumspanel i badrummet, dvs. inget kakel utan en fiberskiva klädd med kakelimitation. Vad har jag för rättigheter/skyldigheter? Kan jag utnyttja detta så sent som vid en överlåtelse oc ha detta som en fördel och kräva prisavdrag eller räknas det tydligt som en sak jag borde ha upptäckt då jag tittade på huset? Blir ju trots allt en stor prisskillnad för ett badrum mellan att kakla och att sätta en fuskkakelskiva!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Det faktum, att mäklaren skrivit något i objektsbeskrivningen och som inte stämmer med verkligheten, ger inte dig någon "rättighet" i detta fall. Detta beror på att du inte har ingått något avtal. Du är ju bara spekulant på huset.

Om du köper huset har du enligt 4:19 jordabalken en vidsträckt undersökningsplikt. Du kan således inte åberopa fel som du kände till vid köpet, dvs. när avtalet ingås, i efterhand.

Du har snarare kommit i en god förhandlingsposition angående priset på villan.

Lawline RådgivareRådgivare