Makes rätt till orubbat bo och särkullbarn

Hej!

Min styvfar har gått bort och min mamma vill att jag och min man gör bodelningen. Dom bor i ett hus som endast står skrivet på min styvfar men hur förs det över till min mamma? Min styvfar har två barn sedan tidigare och min mamma har två barn. Det finns ett testamente om att den som blir kvar ska få sitta i orubbat bo och det är inte något av oss barn som kommer bestrida det. Det är bara husfrågan som jag inte vet hur vi ska lösa.

Tacksam för svar.

Hälsningar

Sigbritt Gradin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Svaret kommer att bero på om din mamma och styvfar var gifta eller sambos vid din styvfars bortgång. Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), se här. Om de var gifta så ärver din mamma kvarlåtenskapen efter sin make, men särkullbarnen, dvs din styvfars två barn, har rätt att alltid få ut sin laglott vilket är hälften av arvet direkt. Din styvfars barn kan dock även välja att avstå sitt arv till förmån till den efterlevande maken, det vill säga din mamma och de får då i stället ut sitt arv när även din mamma, den sk efterlevande maken, avlider. Reglerna om detta finns i ÄB kap 3 § 9.

Den efterlevande maken har som huvudregel rätt att sitta kvar i sk orubbat bo, dvs han eller hon har fri förfoganderätt över all den avlidne makens egendom. Undantag från detta är just särkullbarnens rätt att få ut sin laglott, och särkullbarnen kan även begära jämkning av ett testamente om det kränker dennes laglott (exempelvis om din styvfars testamente skulle kränka hans barns laglott om de begär ut den). Nu verkar det emellertid som att ni alla är överens om att din mamma ska sitta kvar sk orubbat bo, vilket är i enlighet med testamentet.

Hur ni rent praktiskt ska göra för att få huset korrekt skrivet på din mamma (med tex lagfart som ges av lantmäteriet), råder jag er att prata med en jurist specialiserad på familjerätt. Särskilt även då det skulle krävas mer detaljer från just ert fall för att kunna ge ett mer konkret svar.

Hoppas detta gav någon hjälp på vägen!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare