FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2016

Makes rätt till egendom vid skilsmässa

Hej,

Min man och jag har gjort slut och kommer att så småningom skilja os.. När vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet var det min man som köpte den och det är han som står på lägenheten. Det är även han som har betalat på låne,, vi har bara delat på avgiften till lägenheten. Nu undrar jag vilka rättigheter jag har vid en skilsmäss?? Är halva lägenheten min trots att min man köpte den? E.. Vinst på lägenheten?

Vänligen,

Hele..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två gifta går skilda vägar aktualiseras frågor om vem som har rätt till vad, dessa situationer regleras av Äktenskapsbalken (ÄktB). Vid skilsmässa ska bodelning göras enligt ÄktB 9 kap. 1 §. I bodelningen ingår all giftorättsgods. Giftorättsgods är all egendom som ägs av någon av makarna och som inte är enskild egendom, det framgår av ÄktB 10 kap. 1 § och 7 kap. 1 §.

Alltså för att förenkla: om lägenheten är din mans enskilda egendom så ska den inte ingå i bodelningen, är den inte enskild egendom så ska den ingå i bodelningen. Enskild egendom är egendom som ni skrivit äktenskapsförord om, fått i gåva med villkor om att den ska vara din mans enskilda, egendom som din man ärvt med villkor att den ska vara hans enskilda eller egendom som han erhållit genom testamente med villkor om att den ska vara hans enskilda. Samt om enskild egendom sålts och köpeskillingen använts för att köpa bostaden.

Om inget av det uppräknade är tillämpligt på er lägenhet är den giftorättsgods och då gäller att om den fanns vid ansökan om skilsmässa ska den räknas in i bodelningen med det marknadsvärde den har vid bodelningen, här kan ni använda er av en fastighetsmäklare som värderar bostaden.

Din egendom som är giftorättsgods räknas ihop och sedan dras dina skulder bort och samma sak gäller för din mans giftorättsgods. Därefter läggs nettosummorna ihop och delas mellan er. Alltså du rätt till värdet av halva bostaden.

Sedan ska er egendom fördelas på lotter, det betyder att egendomen fördelas med utgångspunkt i att ni ska ha egendom till samma värde. Då är huvudregeln att man har rätt att få sin egendom på sin lott. Det finns dock möjlighet för dig att få bostaden trots att din man står som ägare på den, detta framgår av ÄktB 11 kap. 8 §. För detta ska du visa att du behöver den mer, det kan exempelvis vara fallet om ni har barn och du ska ha vårdnaden om dem eller liknande. Din man behöver då ersättas eller få annan giftorättsegendom till motsvarande värde, så att han får ersättning för sin andel av värdet.

Ring gärna för vidare information och vägledning!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om bodelning är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare