Makes rätt till arv vid särkullbarn

Min mans mamma har skrivit ett testamente tillsammans med sin man. Där står det att min man ärver allt när hon dör. Nu har mamman dött och hennes man tycker inte testamentet ska gälla utan han vill ha ut hälften av arvet. Hur ställer sig lagen kring detta. Mannen har inga egna barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår dig rätt har din mans mamma skrivit ett testamente där din man ska ärva all hennes kvarlåtenskap när hon dör och nu vill hennes man ärva hälften av mammans kvarlåtenskap.

Det är endast arvingar som kan klandra ett testamente, se 14 kap 5 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K14P5S1).

I det fall den avlidne har barn, som i det här fallet, är det bröstarvingarna som ärver den avlidnes kvarlåtenskap, 2 kap 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Din man är mammans bröstarvinge och alltså närmsta arvinge.

Mammans make hade ärvt din mans del av kvarlåtenskapen endast om din man hade varit makarnas gemensamma barn. Mannen hade då ärvt i förtur med fri förfoganderätt, 3 kap 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Det här hade också gällt om din man hade avstått sin rätt enligt 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Svaret är alltså att din man, om han är ensam bröstarvinge förstås, hade ärvt mammans hela kvarlåtenskap oavsett testamente. Testamentet kan inte klandras av mammans man eftersom han inte är arvinge.

Återkom gärna om jag har missförstått förutsättningarna i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare