FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/08/2014

Makes försäljning av sjuk makas fasta egednom

Hej, mina föräldrar är gifta och har bara gemensamma barn. De byggde sitt hus 1968 och som så många andra så är det bara han som står som ägare. Om han avlider först så är det vad jag förstår inga problem eftersom hon ärver honom, men om han däremot skulle bli så sjuk så att han inte är kontaktbar och hon inte kan eller orkar bo kvar i huset, vad händer då. Kan hon sälja huset utan hans medverkan? Hjälper det att skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din far dör först kommer din mor, som du säger, att ärva hela hans kvarlåtenskap då de endast har gemensamma barn enligt 3:1 Ärvdabalken som du hittar här

Då din mor inte står som ägare kan hon inte själv sälja huset, det gäller även om din far blir så sjuk att han inte är kontaktbar. Makar måste dessutom ha den andra makens samtycke för att få sälja fast egendom som antingen är gemensam bostad eller giftorättsegendom enligt 7:5 Äktenskapsbalken, här. Vilket innebär att om dina föräldrar skulle överlåta fastigheten till din mor och därmed skriva fastigheten på henne kommer hon ändå behöva hans samtycke.

Vuxna som på grund av sjukdom eller dåligt hälsotillstånd behöver hjälp med att bevaka sin rätt eller förvalta sin egendom mm. kan bli förordnad en god man som handlar i dennes intresse, se 11:4 Föräldrabalken, här. En försäljning av fastigheten kan då göras genom att den gode mannen tar det beslutet i din fars ställe, som dock behöver kommunens överförvaltares godkännande då det gäller fast egendom, 14:11 Föräldrabalken. Ansökan om God man kan göras av den sjuke själv eller dess make aller närmaste släktingar enligt 11:15 Föräldrabalken.

Att skriva ett testamente kommer inte att hjälpa med problemet du beskrev efter som det aldrig kan aktualiseras innan din far avlider.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare