Makes arvsrätt vid enskild egendom

Min make o jag har tecknat ett äktenskapsförord där det står att all min egendom ska vara min enskilda egendom vari andra maken således ej har giftorätt. Skulle detta innebära att om jag dör före honom, ärver han ingenting från mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som ingår i en bodelning regleras i Äktenskapsbalken, ÄktB, som du finner här.

När två personer ingått äktenskap kan deras egendom vara antingen gemensam eller enskild. All egendom är som utgångspunkt gemensam, så kallad giftorättsgods (se ÄktB 7 kap 1 §), men kan på olika sätt göras till enskild (se ÄktB 7 kap 2-3 §§).

Det kan ske genom exempelvis villkor i gåvobrev eller testamente att egendomen ska vara mottagarens enskilda vid en eventuell bodelning. Man kan också, som du beskriver, upprätta ett äktenskapsförord där man kan göra all eller viss del av sin egendom till enskild.

Det är bara giftorättsgods som ska ingå i en bodelning, se ÄktB 10 kap 1 §. Dock måste påpekas att detta bara påverkar bodelningen. Att egendom är enskild inverkar inte på makens arvsrätt. Make ärver enligt Ärvabalken (se här) 3 kap 1 § alltid med försteg, med undantag för om den avlidne har särkullbarn (bara den avlidnes barn). Dessa har rätt att kräva ut sitt arv direkt. I övrigt gäller alltså att - trots att din enskilda egendom inte ska ingå i bodelning - din make kommer att ärva all din egendom med försteg, förutsatt att du inte har barn utom äktenskapet. Det du kan göra om du vill förhindra detta är att upprätta ett testamente där du gör annan person till testamentstagare.

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare