Makes arvsrätt och förbehåll om enskild egendom

Jag och min make har inga gemensamma barn, men han har två sedan tidigare. Vi har inget äktenskapsförord eller testamente, och han är inte villig att skriva något sådant. Om han går bort ärver hans barn hälften av all egendom, även min, och har rätt att få ut det direkt. Detta är om barnen inte skriver på arvsavstående för särkullsbarn, i vilket fall de får ut arvet först när jag gått bort. Är detta riktigt? När mina föräldrar går bort, kan de undanhålla att mitt arv efter dem går till särkullsbarnen vid min makes död om de skrivit i sina testamenten att arvet ska vara min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

När ett äktenskap upplöses, på grund av dödsfall eller med anledning av äktenskapsskillnad, ska först och främst en bodelning göras, 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. Detta innebär att makarnas egendom ska fördelas mellan dem eller de som företräder någon av dem, vid dödsfall företräder dödsboet den avlidne maken, 9 kap. 5 § äktenskapsbalken. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandet var den dag då make avled. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Giftorättsgodset utgörs av samtlig egendom i den mån den inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Med enskild egendom avses framförallt sådan egendom som gjorts enskild till följd av äktenskapsförord, gåva från annan än den andra maken med förbehåll om att gåvan ska vara enskild samt egendom som gjorts enskild genom förbehåll vid arv eller testamente till någon av makarna, 7 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Vid bodelningen ska varje makes andel i boet beräknas, här beräknar man varje makes tillgångar och räknar av de skulder som finns innan varje makes del kan fastställas. Därefter slås vad som återstår av varje makes giftorättsgods samman med den andre makens och delas lika mellan makarna.

När en bodelning har gjorts har den egendom som du och din make innehaft delats upp i två delar där den ena delen tillfaller dig och inte blir del av den egendom som utgör din avlidne makes kvarlåtenskap. Din avlidne makes kvarlåtenskap ska sedan fördelas enligt reglerna om arv.

Av den del som utgör din makes kvarlåtenskap (det vill säga hälften av ert giftorättsgods) har du enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken rätt att ta del av hela din makes kvarlåtenskap. Dock gäller i enlighet med vad du angivit att när din make efterlämnar särkullbarn har denne rätt till sin arvslott. Ett avstående kan göras av särkullbarnet enligt 3 kap. 9 § ärvdabalken.

För att ekonomiskt skydda den efterlevande maken stadgas i 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken en skyddsregel som ger efterlevande make en ovillkorlig rätt att ur kvarlåtenskapen från den avlidne maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, erhålla egendom till så stort värde att den tillsammans med den egendom som den efterlevande maken erhållit vid bodelningen samt dennes enskilde egendom motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet som gäller för tiden för dödsfallet (2014: 177 600 kr). Denna rätt går alltså före särkullbarnens rätt till arv.

I enlighet med vad som sagts ovan kan i den bodelning som görs mellan den efterlevande maken och den avlidnes dödsbo från bodelningen undantas sådan egendom som gjorts enskild genom testamente med villkor att den skall vara mottagarens enskilda eller egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda, 2 kap. 7 § äktenskapsbalken och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. I det fall dina föräldrar i testamente villkorar att arv eller testamenterad egendom ska vara din enskilda kan denna således undantas från den bodelning som görs mellan dig och din avlidna mans dödsbo. Skulle dina föräldrar inte upprätta sådant testamente medför det att den egendom som tillfaller dig vid deras bortgång kommer att bli giftorättsgods och således ska fördelas lika vid bodelning mellan dig och din avlidna mans dödsbo.

Sammanfattningsvis så har du bra koll på läget, det som gäller är att särkullbarnen kommer ta del av hela din avlidna makes kvarlåtenskap om de inte gör ett avstående. Dock har du visst ekonomiskt skydd genom regeln i 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken. För att undvika att egendom som du erhåller i arv från dina föräldrar blir del av det som ska fördelas mellan dig och din mans dödsbo i en bodelning så måste den villkoras så som enskild egendom genom ett förbehåll i testamente som dina föräldrar upprättar.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare