Makes arvsrätt

Min man och jag har äktenskapsförord.

Nu har jag skrivit ett testamente att våra gemensamma barn ska ärva allt efter mig.

Innebär det att min man inte ärver någonting? Inte ens sin laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag ska besvara din fråga på ett så tydligt sätt som möjligt utifrån den information som du givit mig.

En efterlevande make ärver, om det inte finns ett testamente, den avlidne makens kvarlåtenskap med så kallad fri förfoganderätt, om makarna hade gemensamma barn. Detta innebär att den efterlevande maken ärver barnens andel från den avlidne maken med viss begränsning, nämligen att denna andel inte får testamenteras bort av den efterlevande maken. Detta gäller även om det finns föräldrar, syskon eller syskonbarn. Saknas dessa andra anhöriga, ärver den efterlevande maken hela kvarlåtenskapen. Utöver detta saknas särskilda rättigheter vad gäller rätt ärva en make, med vissa här irrelevanta undantag. Det finns därmed inte någon laglott som sätter ett eventuellt testamente ur spel när det gäller makar.

Med ett testamente, som du nämner att du skrivit, åsidosätts den vanliga arvsordningen. I ditt fall innebär testamentet att kvarlåtenskapen direkt går till era barn, utan att din make ärver någonting. Detta eftersom att makar inte har rätt till laglott, utan laglott gäller enbart barn.

Detta är ett mycket intressant område där det är viktigt att det juridiska faktiskt följer det som man vill uppnå med ett testamente. Därför skulle jag rekommendera dig att kontakta en praktiserande jurist med spetskompetens vad gäller just frågor om arv och testamenten för att dubbelkolla att allt blivit rätt. Du kan boka tid hos en sådan direkt på http://lawline.se/boka alternativt klickar du på knappen till höger.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare