Makes arvsrätt

Vem efterträder min bror som delägare i vår mors dödsbo?

Min bror avled för ett par år sedan. Han och hans hustru, bägge finska medborgare, var fast bosatta i Sverige sedan 20 år. Hans änka ärvde hela hans kvarlåtenskap i Sverige och Finland, enligt svenska arvslagar. Men han var också delägare i vår mors odelade dödsbo och såvitt jag tolkat svenska ärvdabalken rätt, borde änkan som ensam delägare i sin makes dödsbo (då deras barn är efterarvingar och inte dödsbodelägare) inträda i hans ställe som delägare i vår mors dödsbo. Är det så, och om det inte är änkan, så vem? – Den boutredning som gjordes i Sverige efter min bror, nämner över huvud taget inte hans delägarskap i sin mors dödsbo och säger inget om vem som efterträtt honom som delägare.

Enligt hörsägen tog boutredningsmannen i Sverige hänsyn till vår mors och fars (finska medborgare bosatta i Finland) inbördes testamente, som ger full äganderätt till all egendom åt den efterlevande maken, ger barnen full äganderätt till egendomen efter det båda testatorena avlidit samt bestämmer att barnens makar inte ska ha giftorätt till den ärvda egendomen. Det förstnämnda direktivet frångicks dock vid vår mors boutredning för många år sedan, så att barnen ärvde hennes dödsbo (som ännu är odelat), medan den efterlevande maken (som ännu är i livet) behöll dispositionsrätten till egendomen.

Men nu har min brors änka ärvt hans kvarlåtenskap enligt Sveriges lag . Borde inte då Sveriges lag också bestämma vem som övertar hans delägarskap i vår mors dödsbo, oberoende av hans föräldrars stipulation att hans maka saknar giftorätt till egendom han ärvt? Min brors och hans änkas gemensamma barn ärver ju henne i sin tur. Eller förhindrar stipulationen att änkan träder i min brors ställe, och är det i så fall deras barn som redan nu ska överta sin fars delägarskap, även om de inte är delägare i hans dödsbo? Om så är fallet, så hur skall deras delägarskap lagligen dokumenteras? Bör en tilläggsboutredning göras, och ska den då göras i Sverige eller i Finland?

Eftersom vår mors och fars inbördes testamente ändrades till väsentliga delar vid boutredningen efter vår mor, har vår far tydligen förverkat sina rättigheter enligt det testamentet (Ärvdabalken kap. 10, par. 7, i Finland och Sverige). Så om han önskar att hans bröstarvingars makar ska sakna giftorätt till arvet efter honom, bör han väl upprätta ett eget testamente där han stipulerar detta. Är antagandet riktigt?

Främst måste vi få reda på vem som efterträder vår bror som dödsbodelägare, så att viktiga dokument kan undertecknas av alla behöriga personer. Ursäkta att redogörelsen blev ganska lång. Hoppas ni kan hjälpa oss, tack i förväg i så fall.

Förbryllad finländare

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är riktigt som du säger att din brors änka ärver hans delägarskap i er mors dödsbo med fri förfoganderätt, se 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Din brors föräldrars stipulation att hans maka saknar giftorätt till egendom han ärvt påverkar inte hennes arvsrätt efter honom. Detta eftersom att giftorätt och arvsrätt inte är samma sak. Giftorätten påverkar enbart hur egendomen delas upp i bodelningen, vilken alltid ska ske i "steg 1" innan arvsskiftet sker i "steg 2". Att en bodelning ska göras som ett första steg framgår i samband med en makes död framgår av 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) och 23 kap. 1 § ÄB. Föräldrarnas stipulation att din brors änka inte ska ha någon giftorätt innebär därmed att de aktuella tillgångarna inte delas lika mellan dem i samband med bodelningen i steg 1. Därefter följer dock arvsskiftet i steg 2, där hon i egenskap av maka ärver all hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 1 § ÄB. Därför bör det enligt min uppfattning vara svensk lag som ska tillämpas i detta fall, eftersom hon ärvt hans övriga egendom enligt svensk lag. Det bör därigenom vara så att föräldrarnas stipulation om makarnas uteblivna giftorätt inte utgör något hinder för att din brors änka ska ärva hans delägarskap i hans mors dödsbo.

Om er far önskar att era bröstarvingars makar ska sakna giftorätt till arvet efter honom, bör han helt riktigt upprätta ett eget testamente där han stipulerar detta. En såda stipulation påverkar emellertid, som ovan nämnts, enbart den bodelning som görs före arvsskiftet. Makarna kommer dock likväl ärva sina avlidna män enligt 3 kap. 1 § ÄB.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare