Makens möjlighet till tvångsförsäljning av ej samägd fastighet

Min dotter har lagfart på en fastighet där hon bor med parets gemensamma barn. Nu är hon orolig för att hennes f.d. make skall kunna begära tvångsförsäljning av fastigheten eftersom han inte godtar värderingen inför bodelningen. Fastigheten är alltså ej samägd och exmaken har varit skriven på annan adress. Fastigheten har värderats av tre av varandra oberoende mäklarföretag. De värderade alla fastigheten till ca 3 milj. kr. Hur är regeln för tvångsförsäljning av ej samägd fastighet?

Lawline svarar

Hej!

Utgångspunkten för makars egendomsförhållanden är att varje make äger sin egendom ÄktB 1 kap 3 §. Varje make innehar däremot giftorätt i den andre makens giftorättsgods som innebär ett vilande anspråk på en viss andel av den andre makens giftorättsgods som aktualiseras vid bodelning. Giftorätten innebär inte att den ena maken äger någon andel i den andres egendom.

Inledningsvis börjar jag med att redogöra för vad som gäller vid en bodelning och de eventuella paragrafer som här talar till din dotters fördel. En bodelning ska göras vid äktenskapets upplösande ÄktB 9 kap 1 §. Det som ingår i bodelningen är makarnas giftorättsgods ÄktB 10 kap 1 §.Innan bodelning ska först makarnas andelar i boet beräknas ÄktB 11 kap 1 §. Andelsberäkningen handlar endast om hur stort värde av boet vardera maken ska ha. När andelen beräknats sker lottläggningen Äktb 11 kap 7 §. Lottläggningen innebär att man skall dela upp de fysiska sakerna så att vardera make får egendom till ett värde som motsvarar andelen. Så långt som möjligt ska varje make på sin lott få sin egendom.

Detta innebär att din dotter på sin lott i första hand ska få fastigheten eftersom hon är lagfaren ägare till denna. Om din dotter genom att få fastigheten på sin lott skulle ha mer giftorättsgods än vad hon har rätt till enligt andelsberäkningen kan hon betala motsvarande belopp i pengar till hennes ex-make så att det blir jämnt ÄktB 11 kap 9 §. När det gäller bostad finns även en behovsprincip i ÄktB 11 kap 8 § som innebär att den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad har rätt att få denna på sin lott. Vad som framgår av din fråga tyder det på att det din dotter är i bäst behov av bostaden eftersom hon ska bo där med barnen.

När det gäller möjlighet för din ex- make att tvinga fram en försäljning regleras detta i Samäganderättslagen. Enligt 6 § kan en delägare ansöka hos tingsrätten om att det ska bevilja en tvångsförsäljning av fastigheten även om den andra maken motsätter sig detta. Förutsättning för din dotters ex make att göra detta är således att han är samägare till fastigheten. Som du nämnt står din dotter själv som lagfaren ägare till fastigheten och fastigheten är inte samägd. Därav torde framgång för din dotters ex make att tvångsförsälja fastigheten vara liten.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare