FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/08/2016

Make vägrar att dela lika vid bodelningen

Hej! Min man har begärt äktenskapsskillnad och har hotat med att jag inte ska få ett öre efter bodelningen.

Vi har varit ett par i sedan 2003, gifta och har haft stort bröllop 2009 enligt Islam. Gifta borgerligt 2013. Vi har ett gemensamt barn på 6 år och vi har bott tillsammans sedan 2009.

Vad gäller vid en bodelning. Vi har enskilda konton samt gemensamma sparkonton som han har tömt och menar att det är "hans" pengar. Han har även skickat stora summor (500 000 ) till sin familj Turkiet och 200 000 kr till sina syskon, utan min vetskap. Han har haft tillgång till mitt privata konto och har överfört stora summor från mitt privatkonto till sitt privatkonto. Även vår sons sparkonto har han tömt. Vi pratar om miljoner i detta fall. Han menar att det är hans pengar och att jag bara ska få halva bostaden. Hur går bodelningen till i detta fall. Han menar att vi bara varit gifta sedan 2013 men vi gifte oss enligt islam och hade bröllop 2009 innan sonen föddes.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är gifta borgerligt är ett äktenskap giltigt enligt svensk rätt. Då gäller som huvudregel vid en äktenskapsskillnad (skilsmässa) att en likadelning ska ske av alla tillgångar. I undantagsfall kan dock den rikare maken få behålla mer av sitt giftorättsgods (sin egendom), om det skulle anses vara oskäligt med en likadelning med hänsyn till att äktenskapet endast varat under en kortare tid eller med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt, äktenskapsbalken 12 kap 1§ https://lagen.nu/1987:230. Med kortare äktenskap avses äktenskap som varat i mindre än 5 år. Ert äktenskap har varit giltigt i Sverige i tre år, varför en jämkning eventuellt skulle kunna komma i fråga.

En jämkning kan dock endast komma till stånd efter en domstols beslut. Vidare har din man inte under några omständigheter rätt att ta pengar från dina konton och skicka dem utomlands. Dessa har du rätt att få tillbaka inför likadelningen, se äktenkapsbalken 11 kap 4§.

Om din man inte tar reson bör du gå vidare med juridiska åtgärder. Du är varmt välkommen att kontakta mig på alina.borgsen@lawline.se eller ringa oss på 08-533 300 04 (mån-ons 10-16) så hjälper vi dig med hur du bör gå vidare.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare