FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/04/2015

Make svarar för sina egna skulder

Hej.

Vad gäller vid bodelning där ena parten inom äktenskapet haft ett spelberoende och i och med det ökat den gemensamma totala skulden. Skulden har uppstått långt före bodelning. Om jag tolkar lagtexten rätt skall alla skulder/ tillgångar delas oavsett då inget särskilt avtal om enskild skuld/ tillgång upprättats.

Gäller det även om skulden uppstått i en form av bedrägligt beteende, tolkar lagtexten att det egentligen inte har betydelse då den andra parten tagit aktiv del att gemensamt lösa skulden.

Den spelberoende parten är den som under hela äktenskapet tjänat mest, vilket i sig inte ger någon fördel förmodar jag.

Kan den andra parten åberopa på något sätt att kvarvarande/ ursprunglig skild från spelberoendet "räknas av" i bodelning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230).

I ett äktenskap har makarna giftorätt i varandras egendom vilket innebär varje make, vid en bodelning, har rätt att få hälften av det sammanlagda värdet på makarnas tillgångar. Detta efter att varje make har räknat av sina skulder.

Detta innebär såldes att du har tolkat lagen delvis rätt. Precis som du säger så ska tillgångarna (det sammanlagda värdet) vid en bodelning delas lika mellan makarna, MEN detta gäller endast tillgångarna och inte makarnas skulder. Enligt huvudregeln som återfinns i ÄktB 1 kap. 3§ (https://lagen.nu/1987:230#K1P3S1) så svarar vardera make för sina egna skulder. Detta innebär med andra ord att den andra maken inte behöver svara för de skulder som har uppstått på grund av den första makens spelberoende.

Hoppas detta var svar på din fråga! Om inte så är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Jessica KnechtRådgivare