Makas arvsrätt

Om kvinnan och mannen tillsammans har 400 000. Men kvinnans egendom är tillsammans 225 000 och mannens 175 000. Om mannen dör kommer kvinnan att hålla 225 000 eller kommer hon att få hälften av det de har tillsammans? Alltså får hon 200 000 eller 225 000 eller något annat? De har inte ett äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förutsatt att något testamente inte existerar och att mannen i äktenskapet inte har några särkullbarn, dvs. barn som kvinnan inte är förälder till, tillfaller mannens hela kvarlåtenskap (175 000 kr) kvinnan. Detta framgår av ärvdabalken (1958:637) 3 kap. 1 §.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare