FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/04/2014

Makars skulder vid äktenskapsskillnad

Hej! Min son ska skiljas och det är så att han ensam står som ägare och låntagare på huset. Om huset säljs för mindre summa än vad lånet är så blir det ju en skuld kvar. Min fråga är om skulden då delas vid bodelningen eller är min son den som måste ta hela skulden?

Lawline svarar

Hej!

Innan giftorättsgodset delas lika mellan makarna ska vardera makes skulder dras av från deras respektive egendom, 11:3 äktenskapsbalken. Det innebär för din son att den delen av skulden som inte täcks av husets värde kan dras av mot annan egendom som tillhör honom. Således kommer en mindre del av hans giftorättsgods ingå i bodelningen.

Om hans skulder övergår värdet av hans totala egendom sker dock ingen delning av skulden. Nettogiftorättsgodset kan aldrig tas upp till ett negativt värde, varför värdet sätts till noll om skulderna överstiger tillgångarna. I sådant fall får därför din son stå för skulden själv. Då kommer endast det giftorättsgods hans maka/make äger ingå i bodelningen.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare