Makars skulder och rätt att bodela

Om ena parten tar upp ett lån under äktenskapet och är ensam lånetecknare och senare skiljer sig, är båda parterna ekonomisk ansvariga för lånet vid bodelning, eller enbart den som skrivit ut lånehandlingarna? Ange § i äktenskapsbalken. Finns det någon bortre gräns för att lämna in en bodelning efter en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej!

Makar i ett äktenskap svarar för sina egna skulder. En make kan andra ord inte bli återbetalningsskyldig för den andres lån (Äktenskapsbalken (ÄktB) 1:3)

En annan sak är att en make som har skuldsatt sig har rätt att räkna av skulderna från sitt giftorättsgods. Skulden kommer därför påverka de tillgångar som maken bidrar med vid bodelningen (ÄktB 11:2). Om en makes skulder överstiger dennes tillgångar kommer maken inte att bidra med något giftorättsgods vid bodelningen men skulden kommer inte heller att belasta den andre maken (ÄktB 1:3).

I äktenskapsbalken finns ingen lagstadgad bortre gräns för när bodelning senast kan ske. Rätten att bodela kan inte heller preskriberas. En make som under en lång tid underlåter att begära bodelning kan däremot anses ha nöjt sig med den fördelning som skett och därmed eftergivit sin bodelningsrätt. Så var fallet i NJA 1993 s 570 där begäran om bodelning framställdes 24 år efter skilsmässan. En liknande bedömning gjordes även i NJA 1937 s 180. I NJA 2009 s 437 framställdes begäran om bodelning tio år efter skilsmässan och den part som framställde bodelningsanspråket kunde då även ge en rimlig förklaring till dröjsmålet. Rätten att bodela ansågs då inte ha eftergivits.

Lawline RådgivareRådgivare