Makars skilda ekonomi

Min man har ansökt om ett privat lån utan min vetskap, men lånet blev inte beviljat. vi ligger i skilsmässa. Det var ett 6 siffrigt belopp och han är inte straffad sen tidigare. Vad kan straffet bli för honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En av huvudreglerna inom familjerrätten är regeln om makarnas separata ekonomi - den regleras i Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K1P3S1). Den innebär att makarna är fria att förvalta sin egendom och ådra sig skulder oberoende av vad den andra maken har för åsikt om detta. Regeln innebär också att din egendom inte kan bli utmätt om det visar sig att din maka inte kan betala de skulder som hen ådragit sig.

Det korta svaret på din fråga är att din maka inte kan bli bestraffad rättsligt för att denne söker lån utan din vetskap.

Robin HenningsonRådgivare