Makars arvsrätt när en har barn

Jag och min man är gifta och har inga gemensamma barn. Han har inga barn alls men jag har tre barn från tidigare äktenskap. Vad gäller om jag dör först och barnen väljer att väntar att ta ut sitt arv tills även min man har dött? Vad händer om han dör först? Jag vet att jag då ärver allt men efter jag avlidit ska några av hans släktingar då få ärva förutom mina tre barn? Ska vi skriva testamente?

Lawline svarar

Hej!

Om du avlider först så ärver dina barn dig, 2:1 och 3:1 ärvdabalken (ÄB). De kan välja att avstå sitt arv enligt 3:9 ÄB och istället få ut sitt arv när din man gått bort. I så fall ärver de en andel av den totala kvarlåtenskapen efter din man, och din mans egna arvingar ärver hans andel. Om du och din man endast har giftortättsgods så blir andelen 50 %, om ni även har enskild egendom blir andelarna beroende på vem av er som har mest enskild egendom. Det är dock frivilligt för dina barn att avstå arvet, varför ni inte kan vara säkra på att så kommer ske. Om du vill skydda din man måste du istället upprätta testamente. Du kan testamentera bort hela arvet, men dina barn har då rätt att begära att få ut sin laglott, motsvarande halva arvet, 7:1 och 7:3 ÄB. Då kan således endast testamentera bort halva arvet efter dig med bindande verkan.

Om din man avlider först så ärver du allt, 3:1 ÄB. När du avlider har hans arvingar rätt till efterarv, vilket motsvarar en andel av din totala kvarlåtenskap (precis som för dina barn om de avstått arv efter dig enligt ovan). Om du och din man endast har giftorättsgods blir andelen 50 %. Din mans arvingar, föräldrar, syskon, syskonbarn osv (2:2 ÄB), ärver således 50 % av den totala kvarlåtenskapen när du går bort och dina barn 50 %. Om din man vill ha det på något annat sätt så måste han upprätta ett testamente. Då din man inte har några barn uppstår inga problem med någon laglott, utan han kan testamentera över hela sitt arv precis som han vill.

Om ni vill ha hjälp med upprättande av testamente så kan ni kontakta vår samarbetspartner Familjens jurist. Ni bokar enkelt tid under lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare