Makarnas underhållsskyldighet i äktenskapet

Hej!

Min man vill skilja sig men inte jag. Vi har en 1-årig dotter ihop och skrev äktenskapsförord innan vi gifte oss då han har fonder och aktier. Vi gifte oss februari 2014 och köpte ett större hus augusti 2014 då vi väntade vår dotter. Huset köpte han för sina fonder men jag fick godkänna för köpet tydligen ( kan ingenting om detta ). Han vill nu slänga ut mig, eller åtminstone flytta till någon av mina släktingar eller vänner som inte har plats för mig och vår dotter som vi bestämt att vi ska ha varannan vecka. Kan han verkligen slänga ut mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En äktenskapsskillnad ska föregås av betänketid, om någon av makarna bor tillsammans med eget barn under 16 år som står under den makens vårdnad. Detta gäller oavsett om båda makarna är överens i sitt beslut om äktenskapsskillnad (5 kap. 1 § Äktenskapsbalk).

Äktenskapsförhållandet består under betänketiden. Slutsatsen är att så länge ni är gifta har han inget legitimt skäl för att kunna tvinga dig att flytta ifrån ert gemensamma hem.

Du har dessutom rätt att bo kvar i er gemensamma bostad vid en eventuell bodelning. Enligt 11 kap. 8 ÄktB har den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag rätt att få denna egendom mot avräkning i sin andel av giftorättsgodset. Vid bedömningen om vem som är bäst behövande tar man t.ex. hänsyn till om någon av makarna får ensam vårdnad över gemensamma barn och makes möjlighet att skaffa annan bostad m.m. Notera dock att rätten att överta bostad inte gäller egendom som är enskild enligt samma paragraf.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen.

Nicole CaiRådgivare