Maka ta över skulder vid dödsfall?

Jag och min fru gifte oss 2005 ,jag hade skulder på lån och annat ska vi skriva äktenförord nu så om jag dör så blir inte hon skyldig att betala

Lawline svarar

Hej, vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1 kap. 3 § ÄktB stadgar att varje make svarar själv för sina skulder. Det betyder att endast du själv och inte din fru svarar för de skulder du hade innan eller under äktenskapet. I svensk rätt ärver man heller inte skulder, utan dina tillgångar och skulder övergår i ett dödsbo. Skulderna ska betalas innan utdelning kan ske till arvingarna. Skulderna räknas då av från dina tillgångar och avskrivs sedan om de överstiger tillgångarna i dödsboet. Då finns inget kvar att dela mellan arvingarna. Varken din fru eller dina arvingar tar således över skulderna eftersom de avskrivs, utan de påverkar endast summan av arvet som eventuellt blir över i dödsboet.

Ni behöver således inte upprätta ett äktenskapsförord som anger att hon inte ska ta över dina skulder om du dör. Ni kan dock självklart upprätta ett äktenskapsförord för att göra er egendom enskild, vilket betyder att ni behåller all er egendom och era tillgångar som då annars går till hälftendelning vid bodelning som görs vid dödsfall/skilsmässa. Glöm då inte att det ska vara undertecknat av er båda samt registreras hos Skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig vid andra funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare