FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2015

Lurad vid bilköp

Hej köpte en begagnad bil av privat person han talar om att han bytt kamrem och jag frågar om det är en bilmekaniker som gjort det och får svar ja , när jag kört hem bilen ca 4 mil går bilen sönder och min verkstad konstaterar att han satt på en kamrem på en trasig del på bilen den som går till generatorn och att denna skada omöjligt skett under en 4 milsfärden utan funnits där från början , jag ringer upp säljaren som förnekar detta och vägrar köpa tillbaka bilen vad kan man göra jag känner mig totalt lurad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom denna affär har skett mellan dig och en annan privatperson är köplagens regler tillämpliga, se https://lagen.nu/1990:931.

Avgörande för om du har en laglig rätt att häva köpet, dvs att säljaren tar tillbaka bilen och du får dina pengar, är om bilen är att anse som felaktig enligt köplagens bestämmelser. Då bilen gått sönder i princip direkt efter köpet och detta enligt mekanikerna inte beror på din körning tyder detta på att ett fel föreligger enligt köplagen 17 §. Då säljaren dessutom hävdat att en bilmekaniker bytt kamremmen, vilket verkar osannolikt eftersom kamremmen satt på en trasig del av bilen, skulle dessutom fel kunna hävdas enligt 18 §. Säljaren är ansvarig för felet då det fanns redan innan köpet, 21 §.

Som köpare har man en viss undersökningsplikt, 20 §. Då du har dubbelkollat med säljaren att remmen bytts av en bilmekaniker tyder det på att du fullföljt din undersökningsplikt. Därmed kan du åberopa felet och hålla säljaren ansvarig för det. Konsekvenserna för säljaren blir då antingen avhjälpande av felet (34 § alt 36 §) eller hävning (39 §).

Om säljaren vägrar att samarbeta och försöka hitta en lösning (vilket vore det bästa) återstår alternativet att stämma säljaren. Detta får du göra i den domstol som tillhör den ort där säljaren bor, RB 10 kap 1 §. Vad som är viktigt att poängtera är att eftersom du är den som stämmer är det också du som har bevisbördan för att läget är som du påstår. Du måste alltså kunna bevisa att felet fanns innan köpet och att du inte borde ha upptäckt det vid en undersökning av bilen. Om ni skrev ett skriftlig köpavtal är även dess innehåll väsentligt för bevisningen.

Om du vill skriva en stämningsansökan kan det göras via Sveriges Domstolars hemsida. Jag råder dig dock att tala med säljaren igen och visa att du har rätten på din sida för att om det går undvika att ta det hela till domstol. Där kan kostnaderna bli stora och det gynnar ingen av er.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare