Lurad på konsertbiljetter - vad kan man göra?

Hej, nu är det så att jag köpte konsert biljetter på blocket, mannen som jag köpte av verkade "trovärdig" jag fick kvittot på biljetterna som han köpt och jag har namn och telefon nummer till mannen, samt till personen som biljetterna är skrivna på. Mannen sa att han skulle kontakta biljett bolagets support alltså axs.se så att dom kunde skriva över biljetterna på mig, han sa även att det kunde ta upp till 24h innan jag skulle få dem. Så efter att det gått 24h så skrev jag att jag inte fått några biljetter och han svarade med att han skulle ringa dem, när jag senare frågade hur det gick så fick jag inget svar, har nu gått 3 dagar, har då skrivit flera sms till honom men har ändå inte fått något svar, antar att jag blivit lurad, vad kan jag göra? Kan jag anmäla honom?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån det du skriver drar jag också slutsatsen att du tyvärr har blivit lurad och jag tolkar det som att du redan betalat biljetterna. Du har alltså drabbats av bedrägeri alternativt bedrägligt beteende, beroende på hur allvarligt brottet anses vara. Jag skulle därför rekommendera att du gör en polisanmälan, vilket du kan göra antingen genom att ringa 114 14 eller genom att besöka en polisstation. (se 9 kap 1 § och 2 § brottsbalken)

För att du ska få tillbaka pengarna direkt från mannen krävs i princip att han fälls i domstol för att ha lurat dig på detta sätt. Jag tycker därför att du ska kontakta ditt försäkringsbolag och kolla om din försäkring täcker denna typ av bedrägeri.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare