FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/05/2014

Lovat att sälja till en kund och sedan sålt till en annan

Hej Min husbil var till salu, en man ringde och ville betala ett mycket lägre pris, han skulle hämta den efter helgen. Jag accepterade efter tvekan och han pressade mig till att lova att inte sälja till någon annan. jag fegade och sade ok. Köparen sände ett mail att han köpt bilen, och jag svarade med att ge väg beskrivning och tillade att jag ville att han skulle sätta in en handpeng ( inte preciserat i kronor) vilket inte blev gjort. En annan köpare ville ha bilen för vad den kostade. Jag ringde och meddelade ( kvällen före hämtning) den första som blev arg och hotade med att jag skulle betala hotellrum resa osv . Gjorde jag fel

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Frågan kring när ett bindande avtal uppkommer besvarar lite olika beroende på var i världen vi befinner oss. I Sverige används som huvudregel en anbud och acceptmodell där säljare och köpare binds i två steg. Först är köparen bunden när han erbjuder dig att köpa bilen för x kr. När du sedan tackar ja, om än motvilligt, uppkommer ett bindande avtal.

I den stunden är köparen skyldig att betala det överenskomna priset och du är skyldig att leverera husbilen. Att du senare begär handpenning som han inte betalar in påverkar inte det redan uppkomna avtalet.

När du senare säljer husbilen till den andra köparen uppkommer en situation som kallas tvesala det vill säga du har sålt samma sak till två personer. Om köpare #2 inte kände till köpare #1 samt kommit och hämtat bilen är det köpare #2 som har bäst rätt till bilen. Han eller hon gör ett s.k. godtrosförvärv.

Vad innebär då detta för dig?

Köpare #1 kan då häva ert avtal på grund av väsentligt skadeståndsbrott (han kommer ju inte få någon husbil) och dessutom kräva skadestånd för de kostnader han haft på grund av avtalsbrottet. Regler om detta finns https://lagen.nu/1990:931#P27S1.

Skadeståndet kan omfatta de kostnader köparen haft för den tänkta affären (reskostnader m.m.) och även prisskillnad om han nu tvingas betala mer för en dyrare husbil av samma slag.

Mitt råd är att förlikas med köparen och erbjuda att betala en del av kostnaderna.

Lycka till och hoppas det löser sig på ett bra sätt för er båda!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare