Lottläggning och särkullbarns rätt

Fråga om särkullbarn. Stämmer min teori: Vi är gifta, min man har två barn från tidigare och vi har två barn tillsammans, alla vuxna. Vi bor i bostadsrätt som står skriven bara på mig. Om min man dör (som har särkullbarn) då tar vi lägenhetens värde, minus ev. lån och sedan delas summan på två. Vad händer då med min mans hälft? Visst har då särkullbarnen rätt att begära sin arvsdel d.v.s. 1/4 var, eller?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga.
En bodelning sker när en av makarna dör. Precis som du säger delas värdet på allt giftorättsgods - inklusive bostadsrätten - på hälften och värdet fördelas lika. För att fördela egendomen mellan makarna och således avgöra vem som ska få vad, sker en så kallad lottläggning, se 11:7 ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K11P7S1. Du kan begära att få bostadsrätten på din lott ifall du så önskar och istället kompensera detta ekonomiskt, se 11:8 ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K11P8S1.

Hälften av den kvarlåtenskap som blir din avlidne mans  efter bodelningen kommer att tillfalla hans särkullbarn vid arvskiftet, medan andra hälften tillfaller dig (och sedan era gemensamma barn som efterarv när du avlider). Likt du påstår har hans särkullbarn rätt att få sitt arv direkt, men kan avstå detta till förmån för dig om de vill det.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare