Lönesänkning vid övergång från bemanningsföretag till annat företag

Hej

Efter att jobbat via ett bemanningsföretag i 6 månader på ett företag som jag efter blev tillsvidare på. Nu kommer frågan kan jag få sämre lön än vad jag fick av bemanningsföretaget? Har samma arbete som innan.. mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan man säga att det inte finns någon lagstadgad minimilön i Sverige. Det är upp till arbetsmarknadens parter att själva komma överens detta. Lönen bestäms därför oftast utifrån kollektivavtal, men regleras även i den individuella anställningsavtalet.

I din situation har du först varit anställd hos ett bemanningsföretag och där blev du uthyrd till ett annat företag. Ditt anställningsförhållande och ditt anställningsavtal var med bemanningsföretaget, därför är det dem som tidigare bestämde din lön. Om du nu har slutat arbeta på bemanningsföretaget och istället påbörjat en anställning på det företag dit du tidigare var uthyrd till via bemanningsföretaget, så regleras ditt anställningsförhållande och ditt anställningsavtal istället med det företaget. Det innebär att det är anställningsavtalet med det nya företaget som bestämmer din lön och dina arbetsuppgifter. Om det finns ett kollektivavtal som reglerar din bransch och du tidigare hade kollektivavtalsenlig lön när du jobbade via bemanningsföretaget och du nu får en lägre lön så borde du först och främst kolla upp om din nya arbetsgivare är ansluten till det kollektivavtalet. Om din nya arbetsgivare är ansluten till det kollektivavtalet så ska lönen följa efter de bestämmelserna. Men din nya arbetsgivare kanske är ansluten till ett annat kollektivavtal, eller inte till något kollektivavtal alls. Lönen kan helt enkelt bero på om din nya arbetsgivare är ansluten till något kollektivavtal eller inte.

Så för att svara på din fråga så kan du få sämre lön på din nya arbetsplats än vad du fick från din gamla arbetsgivare. Det är i första hand avtalet som styr detta. Du bör kolla upp om din nya arbetsgivare är ansluten till något kollektivavtal och i så fall kolla upp om din lön följer de bestämmelser som regleras där, om din lön inte gör det kan du kräva att din arbetsgivare betalar kollektivavtalsenlig lön till dig.

Hoppas det var svar på din fråga och lycka till med en eventuell löneförhandling i framtiden!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare