Lön under uppsägnmingstid vid sjukskrivning

Hej! Jag har sjukersättning på heltid från och med maj-14 och nu har jag blivit uppsagd av kommunen (där jag förövrigt arbetat i 24 år)

Vad jag förstått så har jag 12 månaders uppsägningstid. (jag fyller 60 år i år) Har jag rätt till ersättning även från kommunen under uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om uppsägningstider och ersättning uppsägningstiden finns i lagen om anställningsskydd, LAS som du kan hitta här. Enligt lagens 11 § gäller en uppsägningstid om 6 månader om den anställda har en sammanlagd anställningstid på minst 10 år. Bestämmelsen är semi-dispositiv vilket innebär att den kan frångås genom ett kollektivavtal, det är därför möjligt att en längre uppsägningstid gäller på din arbetsplats.

Arbetsgivaren har rätt att säga upp en anställd som har fått ett beslut om hel sjukersättning, då den anställda inte längre kan utföra några arbetsuppgifter enligt 31 § andra stycket.

Under uppsägningstiden är arbetsgivaren skyldig att betala lön till arbetstagaren om denne står till arbetsgivarens förfogande, se 12 §. Om arbetstagaren inte kan utföra arbete åt arbetsgivaren behöver arbetsgivaren inte betala ut lön. Arbetsdomstolen fastslog i AD 1988 nr. 78 att den som får sjukersättning och blir uppsagd inte har rätt till ersättning under uppsägningstiden. Det är dock möjligt att frågan finns reglerad i kollektivavtalet och ge rätt till ersättning under uppsägningstiden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare